kändisar ;)

Häromdagen var jag och Freja med i arbetarbladet angående amningshysterin som råder. Här är artikeln för den som vill läsa....




När amningen blir en plåga
Amning kan vara underbart - och fruktansvärt. För en del går det lätt. För andra kan det vara omöjligt.
Martina Eriksson i Sandviken slutade amma när dottern Freja var sex veckor.
- Jag hade ångest. Men nu har jag förstått att man inte är en sämre mamma för att man inte kan amma, säger hon.
Större bild/bilder »

Freja Eriksson är en pigg och glad tjej på tio och en halv månad som äter puréer med hela ansiktet. Mamma Martina försöker träffa rätt med skeden med kycklinggryta.
Foto: Britt Mattsson


"Har du tillräckligt med mat?", "Du ammar väl?" och "Hur länge ska du amma?".

En nybliven mamma överöses ofta av frågor om amning. Alla, ibland fullständiga främlingar, vill helt plötsligt garantera sig om att ens lilla bäbis ska få bröstmjölk. Så var det också för Martina Eriksson, 23.

Stort intresse för mjölken
- Det var nästan så att en del, speciellt äldre, var mer intresserade av om jag hade mjölk än om det var en pojke eller flicka som låg i vagnen, berättar hon.
För Martina var frågorna jobbiga - särskilt eftersom amningen faktiskt inte fungerade. Den var tvärtom en plåga.

När dottern Freja föddes i november förra året, fem veckor för tidigt, var Martinas inställning att hon skulle amma. Men nästan genast uppstod problem.

Freja kunde inte suga ordentligt.

Pressande på BB
- Barnmorskorna på BB försökte på alla möjliga sätt få henne att ta bröstet. De klämde och drog i mina bröst och tryckte henne mot dem. Det funkade inte. Hon grät och jag grät. Jag kände mig misslyckad som mamma, berättar Martina.

Hon upplevde miljön på BB som mycket pressande.

- Allt jag fick höra var amma, amma, amma. Det var nästan hjärntvätt. Ingen över huvud taget nämnde orden ersättning och flaska, fortsätter hon.

Tog till flaskan
Efter fem dygn åkte Freja, Martina och pappa Mathias Pettersson hem från BB.

Med sig har de en amningsnapp som skulle hjälpa Freja att få bättre tag. Den fungerade ibland.

Hemma fortsatte slitet för att få matstunderna att fungera. Men Frejas dåliga sugteknik gjorde att hon blev blev för trött för att orka äta sig mätt. Martina hade också väldigt lite mjölk. Efter varje måltid erbjöd hon därför Freja tillägg i flaska, så att hon skulle få tillräcklig näring i sig.

Sedan insjuknade hela familjen i vinterkräksjuka. Mjölken sinade helt.

Tog beslut efter svimning
- Jag svimmade när jag försökte amma, berättar Martina.

Hon tog beslutet att börja helt med ersättning.

- Det var jobbigt. Jag hade så dåligt samvete för att jag inte kunde ge mitt barn det bästa. Dessutom är Mathias mycket allergisk och jag ville skydda Freja från det. Det har man ju hört att amning ska göra.

Falska rykten
En annan sak Martina fick höra var att ersättningsbarn löper mycket större risk att drabbas av fetma än barn som ammas. På BVC var man därför mycket noga med att Freja inte skulle öka för mycket i vikt.

- Det snackades mycket om det. Men nu har ju australisk forskning visat att det inte finns något sådant samband, konstaterar Martina.

Dålig information
Hon säger att hon önskar att BVC var bättre på att informera om saker som rör ersättning, olika nappar, rengöring av flaskor och så vidare.

- Det är en djungel. När det gäller frågor om amning så är de på BVC som levande uppslagsverk, men så fort det ställs en fråga om ersättning så måste de slå upp svaret i någon bok.

En annan sak Martina skulle vilja är att man redan på föräldrautbildningen innan förlossningen tar upp eventuella amningsproblem.

Pratar bara om fördelar
- Då pratades bara om hur mysigt och naturligt det var att amma. Det gavs en förskönad bild. Vi fick höra att det kunde sticka till i brösten när mjölken rann till, men att det inte gjorde ont. Ha, de skulle säga att det känns som om någon sticker en kniv i tuttarna på en, säger hon och tillägger att en mer realistisk bild skulle göra blivande mammor mer förberedda på att man kan få
kämpa för att amningen ska fungera.

Nu mår Martina inte dåligt längre över att hon slutade amma så tidigt - och Freja har blivit en pigg och glad tjej på tio och en halv månad som äter purÈer med hela ansiktet.

Viktigast att Freja mår bra
- Jag insåg efter ett tag att huvudsaken är att hon är mätt och nöjd och går upp i vikt som hon ska. Om det är av bröstmjölk eller ersättning spelar midre roll. Går det inte, så går det inte. Det fick ångesten att släppa.



Nu idag fick jag ett mail av Johanna som skrev artikeln att det var många som gett väldigt positiv respons och att hon fått direkta hälsningar som hon vidarebofrade till mig.. Fastän jag aldrig kännt mig ensam med mina amningsproblem så är det alltid lika roligt och intressant att tala med mammor som har liknande upplevelser...

Kommentarer
Postat av: emma

Du är väl en riktig mamma du,,,, lilla frejja är eran lilla guldklimp.....

2007-10-10 @ 15:45:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback