mail till rektorn....

Detta mail skickade jag nyss iväg till rektorn.....





Hej Annsofie, jag heter Martina Eriksson och min dotter Freja går på avdelningen humlan på solgården. Jag har förstått att du är rektor och jag har några frågor som jag skulle vilja ta upp med dig, eftersom det inte hänt något när jag gått direkt till personalen på avdelningen.
 
Min sambo arbetar skift och varannan vecka går Freja endast eftermiddagar. Jag tänkte höra med dig om du är medveten om att de ALDRIG går ut på eftermiddagarna på humlan? Förra veckan, när det var så fint väder fick alltså inte Freja vara ute en enda gång under sin förskoletid. Hon går från kl 12-16.30 så det finns gott om tid att vistas ute. Freja sover fortfarande middag ca 1 timme, men för mig är det skillnad på att få frisk luft och att vistas ute på gården, som enligt min mening är den finaste förskolegården i hela Sandviken.
 
Freja började på humlan den 4 augusti i år och vad jag vet, efter att ha frågat och läst på aktivitetstavlan, har Freja endast fått vara ute 5-6 ggr sedan hon började. När jag frågat personalen om varför de inte är ute får jag till svar att de har inskolningar. Jag köper inte det argumentet, dels för att det är viktigt för nya barn att skolas in även utomhus. Jag förstår heller inte om man nu vill ge de nya barnet en trygghet inomhus, varför man inte kan gå ut med de andra? Med andra ord - dela barngruppen.
 
Jag har även en fråga när det kommer till lästillgängligheten på avdelningen. Freja älskar att läsa, i vårt hem har vi böcker i nästan varje rum, hon har med andra ord fått en god grund från hemmet vilket lett till att hon har en sprudlande läslust. Denna dör i samband med att det inte finns böcker tillgängliga på avdelningen. Visst, det finns tillgång till böcker, men de står i en låda uppe på en hylla ovanför soffan. För mig som förälder är det enormt viktigt att hon får se böcker. Hennes tal är ännu inte så pass utvecklat att hon kan fråga efter en bok.
 
När jag tagit upp detta med personalen menar de att böckerna går sönder om de är framme och eftersom det är bibblans böcker så är de rädda för att behöva ersätta dem. Visst, det är klart att böcker kan gå sönder, men då anser jag att men dels bör arbeta med respekten för böcker och dels köpa in böcker som inte går sönder så lätt. Att ha en öppen bokhylla där böckerna står framme, trodde jag var något som var självklart på alla förskolor och även småbarnsavdelningar.
 
Eftersom Freja sovermiddag får hon även inte den dagliga högläsningstunden. Jag vet inte hur pass aktivit de arbetar med läsning för de barn som sover middag, men under inskolningsperioden då jag och min sambo var med under två veckor, såg vi inte en enda gång att det blev någon högläsningstund. När min sambo vid ett tillfälle frågade hur de arbetar med läsning fick han till svar att de har böcker framme ibland och arbetar tematiskt med dem. Andra gånger har de andra aktiviteter för barnen och då får de koncentrera sig på dem. I mina pedagogöron låter det konstigt, det är klart att man kan arbeta tematiskt med tex bild, rörelse eller vad det nu kan vara, men böckerna måste självklart finns tillgängliga ändå...
 
Jag villl avsluta detta "lilla" mail med att säga att jag tycker att solgårdens förskola är en plats där Freja trots detta trivs och känner sig trygg på. Detta är den viktigaste aspekten för mig som förälder, men jag som förälder vill även trivas och känna mig bekväm med att lämna mitt barn. 
 
 
 
Med vänlig hälsning//Martina Eriksson
 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hej! Tur att det finns föräldrar som er! Stå på er och hoppas rektorn ger dig bra svar. Syns säkert i skolan nån dag. Ha en bra dag! /Matilda

2008-09-29 @ 10:08:10
Postat av: Anna

Riktigt bra mail! Har ju inga egna barn men förstår hur viktigt de måste vara! Så stå på dig!! Bra att de är någon som vågar och tar tag i saker!! Kram Anna

Postat av: mallan

yo go girl.. hälsa från mig om dom skulle bitcha sig.. då går vi dit och demonstrativt plockar ner litteraturen... BÖCKER TILL BARN!!!!!! Puss

2008-09-29 @ 19:42:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback