Undrar hur det här blir!

Fick ett bakryck här på morgonen, jag går nämligen inte ens ut till postlådan när det är så här kallt ute!! Ringde min farmor för att få recept på världens godaste rostbröd. Jag satt redo med papper och penna redo att skriva ner de magiska ingredienserna, men hon ville maila istället. Okej sa jag och blev glad!

Fick receptet på mail efter några minuter men efter att ha läst var jag dock tvungen att ringa upp henne och fråga vad hon egentligen menade. När jag läst upp vad hon skrivit sa hon att det mesta stämde, men jag undrar jag. Läs själva och puss till dig farmor om du läser =)


Farmors knubbiga limpor (bra att rosta)
 
25 gr. jäst
5 dl vatten
6 dl vetemjöl
4 dl rågsikt
1 tsk matolja
2 tsk salt
4 dl vetemjöl
 
Smula jästen i en bunke. Slå på 37-gradigt vatten över och rör om. Tillsätt oljan, 6 dl vatten och 4 dl rågsikt. Arbeta degen jäsa 1 timme.
 
Arbeta in salt och 3 dl vetemjöl.
 
Forma degen till 2 knubbiga limpor. Strö lite rågsikt över bröden. Lägg dem på en smord plåt, låt jäsa till dubbel storlek. Sätt ugnen på 200 grader.
 
Skär de färdigjästa bröden med rakblad. Skär djupt och snabbt på fyra ställen.
 
Grädda 30 - 35 minuter.
 
Lå bröden kallna på galler utan bakduk. Då blir skorpan hård/spröd.
 
Lycka till!    Kramar Farmor

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback